חובת רישוי בקורקינט ואופניים חשמליים החל מ ה-1 באוגוסט 2024
חדשות מועדת הכלכלה אישרה השבוע את התקנה המחייבת בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים להתקין לוחית זיהוי על הכלים ולהירשם במאגר רשות הרישוי. משרד התחבורה הגיש את התקנות לאישור הכנסת.
כמו במדינות מתוקנות באירופה, כאשר יותקנו לוחיות הזיהוי על הכלים, אנשים יתנהגו אחרת תהיה פחות הפקרות, ותהיה אכיפה מסודרת יותר ע”י פקחים ואנשי משטרה.
מה היה עד כה?
בעשור האחרון הפכו כלי רכב דו גלגליים חשמלים, המוגדרים כתחבורה קלה או מיקרו מוביליטי לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני בישראל.
מאות אלפי אופניים וקורקינטים חשמליים נעים במרחב העירוני הצפוף וחלקם מסכנים את שלומם של הולכי הרגל וחלקם אף נוסעים על הכביש ומפריעים לתנועה ולעיתים גורמים לתאונות.
לאחר כניסת החוק לתוקף, תהיה אפשרות ותהיה אפשרות לרכוש ביטוח כפי שניתן בכלי רכב דו גלגלים אחרים.
למה צריך לוחיות זיהוי לכלים מסוג זה?
ללא לוחית רישוי ניתן להתחמק מהשוטרים, ומהמצלמות וקל לחמוק מענישה.
פחד וסכנה על המדרכות בעיר
כיום ישנה תופעה שהרוכבים נוסעים על מדרכות חוצים רמזורים אדומים וגורמים להולכי רגל, פחד ובהלה, וכידוע, מידי שנה מאות הולכי רגל תמימים נפגעים ונפצעים מאותם כלים שלא מצייתים לחוק כלל וכלל. חלק מהמקרים הינם פגע וברח.
מה יקרה בעתיד לאחר יישום החוק?
הולכי רגל יהפכו להיות בטוחים יותר, לאחר שלוחית רישוי קבועה תאפשר שימוש נרחב יותר באכיפה מצולמת, בעיקר לגבי נסיעה על מדרכות ובנתיבי התחבורה השונים,.
מהלך שכזה יגרום לרוכבים להיות זהירים ומתחשבים יותר, ומנגד אלו שימשיכו לפרוע חוק ולעבור עבירות מסכנות חיים, יועמדו לדין ויתנו את הדין בבית משפט.
איך תראה לחוית הרישוי? כמו של רכב או אופנו?
לא – למעשה, לוחית הרישוי תהיה אישית לרוכב ולא לכלי, ואפשר יהיה לבצע הרישום באופן דיגיטלי
ניתן יהיה לרשום את הכלי על שם רוכב בן 16 שנים ומעלה או על שם חברה.
כלים לשמליים בישראל – זה טוב או רע?
מצד אחד האופניים החשמליים והקורקינטים הביאו יתרונות רבים והפחיתו במעט את העומס בכבישים ויאפשרו לרוכבים להתנייד ברחבי העיר בנוחות וביעילות.
מצד שני, גרמו לתאונות רבות בפרט לקשישים ופעוטות שמוצאים עצמם חשופים ופגיעים שעה שהולכים במדרכה שמיועדת להולכי רגל.
איך ניתן להגביר את רמת הבטיחות בנוסף לעניין לוחית הזיהוי?
ראוי ונכון כי מדינת ישראל והרשויות השונות ישקיעו יותר בתשתיות של שבילים ומסלולי רכיבה המיועדים לכלים הדו גלגליים דבר שישפר ויגביר את תחושת הבטחון לרוכבים ולהולכי הרגל.
נציג אגף התנועה במשטרה, רפ”ק ליפשיץ, מסר כי ברגע שיהיו לוחיות רישוי יהיה הרבה יותר קל לאכוף.
מנתוני המשטרה עולה כי בשנת 2022 ניתנו כ 36000 דוחות ונהרגו 27 אנשים בתאונות במעורבות כלי רכב חשמליים.
“כלי רכב זעיר חשמלי שמסתובב ברחובות הוא כלי נשק לכל דבר, וכשהוא בידיים לא אחראיות הוא מהווה סכנת חיים.”
לפרטים ומידע נוסף – צרו קשר עם עורך דין תעבורה ופלילי ארז רופא – לשירותכם!
צור איתנו קשר באמצעות הטלפון, המייל או האתר!
*המידע בכתבה זו נועד לידע כללי ואינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ משפטי מקצועי.