כידוע, מזה שנים רבות משטרת ישראל עושה שימוש במכשירים אלקטרוניים לצורך אכיפת עבירות תנועה, ובפרט במצלמות מהירות אוטומטיות המותקנות בצדי הדרכים כדי לתעד עבירות של נהיגה במהירות העולה על המותר – מהירות “מופרזת”, וכן עבירות נוספות כמו נהיגה כשברמזור אור אדום, או עבירות של נהיגה בנתיב תחבורה ציבורית.
על הבעיתיות בשימוש במכשירים אלקטרוניים לשם אכיפה של עבירות תנועה
ברור לכל, כי מחד השימוש במצלמות האוטומטיות חוסך למשטרת ישראל הוצאה כספית, כאשר אין צורך בכוח אדם משטרתי כדי לאכוף עבירות אלו, ומאידך הדבר מהווה הכנסה כספית משמעותית לקופת המדינה, שכן השימוש במצלמות האוטומטיות הוביל באופן ישיר לעלייה בכמות הדוחות כלפי נהגים. עם זאת, כידוע כבר לכל קיימת “בעייתיות” משפטית לעניין השימוש במצלמות המהירות, ובכל זאת ממשיכה משטרת ישראל לעשות בהן שימוש, והדבר שמור לדיון במעמד אחר.
בעיה נוספת הנובעת מהשימוש במכשירים אלקטרוניים לצורך אכיפה של עבירות תנועה, היא כי אין באפשרות משטרת ישראל לדעת מי נהג ברכב במועד העבירה שמיוחסת למעשה לרכב, ולא לאדם ספציפי. בעיה זו נוגעת גם לעבירות אחרות , וכן הסבת דוח מהירות, הסבת דוח חניה או כל עבירת תנועה אחרת נרשמות לחובת הרכב ובעליו.
בשל האמור, ובהתאם לסעיף 27 לפקודת התעבורה הקובע את “חזקת הבעלות”, כל עבירה שנאכפת באמצעות מכשיר אלקטרוני, מיוחסת באופן אוטומטי לבעלים הרשום של הרכב, אם נהג ברכב במועד הרלוונטי אם לאו, ועל כן הדו”ח או ההזמנה לדין נשלחים על ידי משטרת ישראל על שם הבעלים של הרכב.
הסבת דוח תנועה
פועל יוצא מהאמור, כי ככל שבמועד הרלוונטי לעבירה הבעלים הרשום של הרכב לא נהג ברכב כלל, הנטל להוכיח זאת עובר לכתפי הבעלים הרשום להוכיח כי אדם אחר נהג ברכב במועד הרלוונטי, ואך לאחר שיצליח לעשות כן תבוצע על ידי משטרת ישראל הסבת דוח תנועה על שם הנהג בפועל.
רבים לא יודעים, אך ככל שהדו”ח משולם מבלי שבוצעה הסבת דוח תנועה כדין, ואף אם הוא אינו משולם במועד מבלי שנתבקשה כל בקשה מטעם הבעלים הרשום של הרכב, ההרשעה בגין העבירה נרשמת לחובת הבעלים באופן אוטומטי, הדבר המוביל לא אחת להשלכות הרות גורל על המורשע, מעבר לתשלום הקנס בצד העבירה, כמו צבירת נקודות רבות ואף עיקולי רכבים.
הסבת דוח תנועה מונעת ענישה שלא בצדק
כידוע, צבירת נקודות רבות במשרד הרישוי, מובילה כשלעצמה להשלכות הרות גורל על רישיון הנהיגה, שכן על פי שיטת הניקוד הנוהגת, צבירת הנקודות מובילה באופן אוטומטי לחיוב הנהגים בקורסי נהיגה בסיסיים ומתקדמים, ואף לפסילות לתקופות ארוכות של 3 חודשים, ולעיתים של 9 חודשים, מבלי שיש בידי נהגים אלו לערער על ההחלטות שניתנות באופן אוטומטי בגין צבירת הנקודות.
על כן, חשוב מאוד והכרחי לפעול בהקדם, בתוך תקופת הזמן של 90 ימים ממועד קבלת הדו”ח, כדי לבצע הפעולות הדרושות ולבקש הסבת דוח תנועה על שם הנהג בפועל.
>> לחצו כאן לפגישת ייעוץ עם עורך דין לתעבורה
מקרים שהגיעו למשרדנו בנושא הסבת דוח תנועה
עם זאת, לא אחת ייצג משרדנו לקוחות שבשל נסיבות שונות לא היה בידם להגיש הבקשה להסבה או בקשה להישפט במסגרת הזמנים הקבועים, וההרשעה כבר נרשמה לחובתם, דבר אשר מוביל לא אחת לעיקולי רכבים, צבירת נקודות רבות, ואף התליית רישיון נהיגה באופן אוטומטי, אך מאחר ואלה לא אמרו נואש ופנו למשרדנו, הצלחנו לשכנע את התביעה המשטרתית או את בתי המשפט לקבל הבקשות שלהם למרות שאלו הוגשו באיחור רב, לעיתים אף איחור של מספר שנים, ובסופו של יום לבצע הסבת דוח מהירות, וכן הסבת דוח חניה לנהגים שנהגו בפועל, ובכך למנוע ההשלכות החמורות.
ייצוג מקצועי על ידי עורך דין תעבורה מומלץ ארז רופא
כל שמיוחסת לבעלים של רכב עבירה שלא ביצע כלל, אין להגיד נואש, ויש לפנות לעורך דין הבקיא בתחום שיש בכוחו לסייע ולמנוע או לשנות תוצאות הדו”ח, אף מקום שחלפו המועדים הקבועים כאמור. על כן, בעל רכב שקיבל דו”ח תנועה שלא בצדק יוכל להגיש בקשה להסבת דוח תנועה לאדם הנהג בפועל.
נקסנתם בעקבות עבירה שבוצעה על ידי נהג אחר אשר נהג ברכבכם? התקשרו לקבוע פגישה עם עו”ד ארז רופא והבטיחו לעצמכם ייצוג משפטי ומענה אישי מקצועי, ליצירת קשר בנייד 054-3317777 או בטלפון: 03-5221515
נושאים משפטיים נוספים שאולי יעניינו אותך >>