מכשיר הדבורה BEE-3
מדובר באמצעי אכיפה משוכלל היכול לזהות כלי רכב גם כשניידת המשטרה עומדת וגם כשהיא בנסיעה. מכשיר הדבורה יכול לקלוט תוך כדי נסיעה דרך אנטנה אחורית כלי רכב שנוסעים מאחוריו וגם, דרך אנטנה קדמית , כלי רכב שנוסעים לפני הניידת, הן בכיוון נסיעת הניידת והן כאלה שהמגיעים מהכיוון הנגדי.
כיצד פועל המכשיר
מכשיר הדבורה מודד מהירות בעזרת רדאר. הרדאר משדר גלים אלקטרו- מגנטיים בתדר כלשהוא לכיוון כלי רכב המופיע מולו. בשל תופעה הקרויה “אפקט דופלר” הגל החוזר מכלי הרכב בתדר שונה מעט. המכשיר מודד את ההפרש בין התדרים של הגלים, ובאמצעותו הוא מחשב מה היתה מהירות הנסיעה של כלי הרכב.
> רוצה לקרוא עוד על עבירות מהירות
מגבלות של מדידת הדבורה
- המכשיר איננו מצלם את הרכב שלכאורה ביצע העבירה ולמעשה אין תיעוד של הרכב.
- טווח קליטה של המכשיר הנו בטווח של כ1200 מטר מרחק מהניידת. מדובר בטווח בעייתי שבמרבית המקרים טווח זה אינו בשדה הראייה של מפעיל הדבורה ובשל כך עלול להתרחש טעות בזיהוי הרכב שביצע בפועל את העבירה.
- הרכב חייב להיות בודד בטווח הקליטה, והמפעיל חייב לוודא כי בטווח שדה הראייה של המפעיל ,ובטווח המדידה, רכב המטרה יהיה בודד לחלוטין ולא יהיה מסביבו כל עצם נע, ללא רכבת, לא מטוסים שטסים נמוך, לא כלי רכב חונים גם בטווח של 50 מטרים מסביבו וגם לא רכב בנתיב הנגדי.
איש המשטרה שמפעיל חייב להיות מרוכז בנתונים שמתקבלים באמצעות המכשיר בעת קליטת רכב המטרה ולנעול את מהירות הרכב לאחר 3 שניות שהיא יציבה ולא משתנה.
מכשיר הדבורה, איננו מסוגל לזהות את המרחק שבין הניידת לבין רכב המטרה, ולכן ישנו יותר מספק סביר שזיהה בוודאות את רכב המטרה, בעת ביצוע אכיפה באמצעות אנטנה אחורית.
המכשיר מותקן בתוך ניידת המשטרה, ועליה שתי אנטנות העובדות בשיטה של רדאר, כאשר רכבים נכנסים לחתום קליטת הרדאר המכשיר נכנס לפעולה, במכשיר הדבורה הנמצא ברכב המשטרתי מוצגות בלוח חיצים המורים על כיוון ההפעלה של המכשיר, המהירות של הרכב שמהירותו נמדדה ומיקומה של הניידת עצמה, וכך השוטר יכול להשוות בין המהירות של הניידת על פי לוח השעונים לבין המהירות המוצגת במכשיר הדבורה וכן לבדוק האם המכשיר תקין ומציג מהירות נכונה.
למכשיר הדבורה 3 מצבי הפעלה
- שידור קבוע, שבו הרדאר מופעל בקביעות והמכשיר ימדוד את מהירותו של כל רכב שנכנס לרדיוס שלו .
- שידור מתפרץ, המכשיר המצוי במצב של המתנה , עד להפעלתו ע”י השוטר.
- מצב POP- במצב זה המכשיר אומד את מהירות הרכב שמגיע מן העבר הנגדי לכיוון הניידת, זהו מצב מדידה שאיננו קביל בבית משפט.
מכשיר הדבורה “שולח” אלומת גלי רדיו בצורת חרוט, הגלים פוגעים ברכב המטרה וחוזרים למכשיר ומאפשרים לו לחשב את המהירות רכב המטרה. בהינתן שמדובר באלומה בצורת חרוט, הרי שככל שמדידת המהירות לרכב המטרה, הנמצא רחוק יותר מהרכב המודד, רדיוס האלומה גדל, וקיים חשש שהמכשיר ימדוד רכב או עצם אחר. על מנת לוודא כי מבוצעת מדידה תקינה לרכב המטרה, מכשיר הדבורה משמיע צליל המכונה דופלר. כאשר הצליל הוא בודד ואחיד מאשר המכשיר, למעשה, כי רכב המטרה בודד בנתיב נסיעתו. על המפעיל להמתין 3 שניות לוודא שהצליל בודד ואחיד, ואז להנעל על המהירות. אלה הן הוראות היצרן אשר אומצו ע”י בית המשפט בעניין פס”ד ציטרון והפכו להנחיה משפטית מחייבת בנהלי המשטרה בשעת אכיפה.
נקבע בפס”ד בראונשטיין, כי החובה להוכיח את תקינות המכשיר רובצת מן ההתחלה על התביעה כחלק מראיותיה ואין הנאשם חייב לדלות מאמתחתה ראיות היכולות להרשיעו, ומשלא טרחה לעשות זאת בשלב הבאת הראיות- לא תעמוד לה טענת שכחה או טעות.
במדידת הדבורה – שוטר חייב לבצע 5 בדיקות בתחילת ובסיום משמרת:
- בדיקה עצמית בהפעלה.
- בדיקת משקט ועוצמת שמע.
- בדיקת שעון עצר.
- בדיקת LOW-HIGH
- בדיקת קולנים.
ייעוץ משפטי מקצועי
משרד ארז רופא ושות’ הינו משרד עורך דין תעבורה מומלץ המתמחה במתן ייעוץ ליווי וייצוג משפטי מקצועי בגין אשמה בעבירת מהירות, עקב שימוש המשטרה במכשיר הדבורה. משרדנו מטפל בנהגים רבים. צרו איתנו קשר לפגישת ייעוץ ללא עלות.